کاربر مهمان      
 
 
زمان انتشار: 18:51:52 , 1390/06/07
96  : تعداد بازديد
نقد سريال «پنج كيلومتر تا بهشت»
روح فرد آلوده در حالت كما از آزادي برخوردار نيست
رئيس مؤسسه علمي فرهنگي «بهداشت معنوي» با اشاره به شخصيت «مينا» در مجموعه تلويزيوني «پنج كيلومتر تا بهشت» گفت: آنچه در «پنج کیلومتر تا بهشت» تصوير مي‌شود با اختیارات یک انسان گناهكار و آلوده متناقض است.

 

به گزارش مهر ورزي آنلاين، حجت‌الاسلام والمسلمين حميد رضا مظاهري سيف،‌ رئيس مؤسسه علمي فرهنگي «بهداشت معنوي»  درباره ماهيت و حالات «روح» و شرايط آن در كما كه اين روزها در مجموعه تلويزيوني «پنج كيلومتر تا بهشت» به تصوير كشيده شده است، اظهار داشت: آن گونه كه در فلسفه و عرفان اسلامي مطرح است، «روح» هيچ وقت بدون جسم نيست و به سوي هر عالمي كه قرار گيرد، چه عالم دنيا، عالم برزخ و عالم قيامت با يك جسم متناسب با آن عالم همراه مي‌شود.

* افراد متوفي با جسم برزخي‌شان در خواب مشاهده مي‌شوند

وي افزود: روح «نفخه الهي» است و هيچ شكل و صورتي ندارد، اما هميشه با يك جسم همراه است، لذا هرگاه فردي در خواب، پدربزرگ متوفي خود را ببيند، در واقع روح پدربزرگش را در كالبد برزخي مشاهده كرده است، چرا كه فرد در عالم خواب به عالم برزخ نزديك‌تر شده است و توانسته مشاهداتي از آنجا دريافت كند.
نويسنده كتاب «تجربه‌هاي عرفاني در اديان» با بيان اينكه پس از مرگ روح انسان به طور كامل از بدن جدا مي‌شود، ابراز داشت: در منابع ديني، عالمي بين اين دنيا و عالم برزخ وجود ندارد تا روح‌هاي سرگرداني ميان حالت بين مرگ و حيات قرار بگيرند، بعضي از تجربه‌ها نشان داده است، افرادي كه به كما رفته‌اند، يك مدت كوتاهي لحظات تجربه‌هاي نزديك به مرگ را گذرانده‌اند، يك مسير در حال حركت به سوي روشنايي را تجربه كرده‌اند و قبل از اينكه به انتهاي مسير برسند، به زندگي طبيعي برگشته‌اند.

* فقط روح «اولياي الهي» از آزادي برخوردار است

وي با اشاره به اينكه در داستان‌ها، نوشته‌ها و برنامه‌هاي رسانه‌اي برگشت به زندگي طبيعي در فرد به كما رفته؛ خيلي طولاني نشان داده مي‌شود، ادامه داد: اينكه در سريال‌ها تجربه مرگ به تجربه زندگي تبديل شده و فرد به کما رفته زندگي زميني دارد كه فاقد جسم است و روحش در اين دنيا با آزادي بيشتري زندگي مي‌كند، چنين چيزي صحيح نيست.
حجت‌الاسلام مظاهري سيف با بيان اينكه اولياي الهي و انسان‌هاي بسيار مؤمن و وارسته بعد از مرگ، روح‌شان از آزادي‌هايي برخوردار است، تصريح كرد: اگر افرادي داراي درجه ايمان ضعيف باشند، در شب‌هاي جمعه روح آنها يك آزادي خاصي پيدا مي‌كند، اين به خاطر اين است كه در اين شب درهاي رحمت الهي گشوده مي‌شود.

* روح فرد با درجه ايمان كم، در حالت كما از آزادي برخوردار نيست

وي با اشاره به شخصيت «مينا» در مجموعه تلويزيوني «پنج كيلومتر تا بهشت» افزود: اما اينكه تصور كنيم آدمي كه گناهكار و آلوده است و اعتقادات ضعيفي دارد، با اينكه مرگش كامل نشده است، از آزادي بسيار گسترده برخوردار شود، مثلاً بيست سال در كما باشد و در فضاي معلقي بين مرگ و زندگي به سر برد و تفريح و خوشگذراني كند، هيچ دليل ديني وعقلي وجود ندارد!
مؤلف كتاب «جريان‌شناسي انتقادي عرفان‌هاي نوظهور» در پاسخ به اينكه با توجه به مباني اسلام آيا چيزي تحت عنوان «روح سرگردان» وجود دارد، بيان داشت: روح سرگردان از تحريفاتي است که وارد دين مسيحيت شده است، اگر چنين مساله‌اي وجود داشت، قرآن کريم حداقل اشاره‌اي به اين موضوع مي‌کرد که ممکن است، برخي روح‌ها سرگردان باشند، لذا آنچه که در مسيحيت آمده، درباره روح درگذشتگان است.

* آنچه در «پنج کيلومتر تا بهشت» تصوير مي‌شود با اختيارات يک انسان غير مؤمن متناقض است

وي با تاکيد بر اينکه در سريال‌هاي تلويزيوني مرگ نسبي فرد کما رفته را به شکل زندگي مطرح مي‌کنند که در ميان آزادي‌هاي فوق‌العاده‌اي اتفاق مي‌افتد و داراي زمان طولاني هست، ادامه داد: اگر اين شرايط روح چند دقيقه و چند ساعت بود، مي‌گفتيم مسير تغيير و تحولات انقطاع روح از جسم لحظه‌‌اي صورت نمي‌گيرد و زمان بر است، ولي زمان طولاني‌تر توضيح مستندي ندارد.
حجت‌الاسلام مظاهري سيف با بيان اينکه در عالم ارواح زمان و مکان مطرح نيست، تصريح کرد: پس از مرگ، ارواح مؤمنين در قيد و بند زمان و مکان نيستند، البته مؤمنين خاص در زندگي دنيايي هم مي‌توانند، طي‌الارض داشته باشند و دور دنيا را بگردند و مکان‌هايي که اراده مي‌کنند يا خدا اراده مي‌کند، حاضر شوند.
وي افزود: اينجا خيلي مشکلي وجود ندارد كه بپذيريم، روح فردي که از جسم جدا و تبديل به روح شده و در عالم مشخصي قرار گرفته، مي‌تواند طي‌الارض هم داشته باشد، اما اين شرايطي که در سريال «پنج کيلومتر تا بهشت» نشان مي‌دهد، اين عالم برزخ و عالم دنيا با اختياراتي که يک انسان غير مؤمن و غير پاک دارد، جور در نمي‌آيد.
اين پژوهشگر عرفان‌هاي نوين در خصوص اينکه آيا فرد به کما رفته مي‌تواند در عالم خيال فرد ديگري وارد شود، بيان داشت: در مورد آدم حالت کما هيچ توصيفي نداريم و هيچ گزارشي نمي‌توان ارائه کرد، اما در مورد مرگ و عالم برزخ اين شرايط وجود دارد، منتها آن آزادي‌هايي که مؤمنين دارند، مي‌توانند در خواب کساني که مي‌خواهند و اراده مي‌کنند، واردشوند.

* براي ورود به خواب كسي حضور بر بالين او لازم نيست

وي با اشاره به اينکه شرط ورود به خواب در سريال «پنج کيلومتر تا بهشت» يعني حضور در محل خوابيدن شخص، از صحت برخوردار نيست، افزود: کسي که به خواب مي‌رود، حالتي شبيه به مرگ را تجربه مي‌کند و روحش آن گونه که قرآن مي‌فرمايد «توفي» مي‌شود و به سمت خدا بالا مي‌رود، حال خداوند روح برخي را بر مي‌گرداند و برخي را بر نمي‌گرداند.
حجت‌السلام مظاهري سيف با بيان اينکه روح فردي که به خواب مي‌رود، به عالم ارواح نزديک‌ مي‌شود و با ارواح مي‌تواند، ارتباط برقرار کند، خاطرنشان کرد: لذا اينکه روح در لحظه خواب حتماً بالاي سر کسي که مي‌خواهد بخوابد، حاضر باشد و با آن وارد عالم خواب و رويا شود، اصلاً وجود ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا احکام الهي بر روح فرد کما رفته لازم‌الاجراست، ادامه داد: احکام مربوط به اين دنيا و مربوط به عالم جسم است، چون شهوات در اينجا وجود دارد و براي روح معني ندارد، لذا احکامي هم وجود ندارد، در همين دنيا اگر کسي بتواند به اين درجه برسد که روحش را از جسمش خارج کند و روح به جاهاي مختلف برود و هر صحنه‌اي را ببيند، برايش بار شرعي ندارد.

* برخي از جريانات نوظهور در ترويج حلول روح در جسم ديگري، تبليغ مي‌كنند

رييس مؤسسه علمي فرهنگي «بهداشت معنوي» حلول کردن روح در جسمي غير از جسم برزخي خود را از مطالب انحرافي دانست و ابراز داشت: اين تفکرات حاصل خرافات گذشته است که وارد مسيحيت شده و از طريق انحرافاتي پديد آمده در بخش‌هاي مختلف است، حتي گفته شده علت سير شفابخشي حضرت عيسي(ع) اين بود که ارواح را از تن بيماران خارج مي‌کرده و آنها درمان شده‌اند، اين در حالي که چنين چيزي وجود ندارد.
وي با اشاره به اينکه در برخي از جريانات نوظهور مانند «عرفان حلقه» همين تحريفات را وارد کرده­اند، ادامه داد: برخي از کساني که اين فيلم‌ها را مي‌سازند، ممکن است نويسندگان، کارگردان‌ها و يا کساني که اين ايده را مطرح کرده‌اند، تحت تاثير اين جريانات معنويت‌گرا جديد و عرفان‌هاي کاذب قرار گرفته باشند.
حجت‌الاسلام مظاهري سيف با تاکيد بر ضرورت پرداختن به مباحث معنوي از سوي صدا و سيما اظهار داشت: در مورد عالم برزخ، شياطين و فرشتگان مطالب زيادي در قرآن و روايات وجود دارد، مهم اين است که برنامه‌ها مبتني بر واقعيت‌ها باشد و تخيلات را وارد اين موضوعات نکنيم و سعي شود بر اساس آيات، روايات و متون ادعيه‌اي که خيلي دقيق اين مباحث را باز کرده‌اند به خصوص برخي از دعاهاي صحيفه سجاديه، استناد شود.

* شيطان نمي‌تواند در ظاهر انساني مجسم شود

وي افزود: اين وظيفه تذکر دادن حضور فرشتگان و شياطين و اينکه شيطان دشمن آشکار انسان است و ما بعد از مرگ چه تجربه‌هايي خواهيم داشت، بايد در قالب هنر ريخته و منتقل شود، نه اينکه مستند به زمينه‌هاي انحرافي و محدود به تخيلات شخصي يک هنرمند باشد.      
نويسنده كتاب «تجربه‌هاي عرفاني در اديان» در خصوص اينکه شيطان مي تواند در قالب انسان ظاهر شود، بيان داشت: شيطان دستش باز نيست که به شکل آدمي در باور ما در بيايد و با ما حرف بزند، چنين معنايي ندارد، لذا اگر شيطان بخواهد حرفي به انسان بزند، ناگزير است از طريق افرادي که کاملاً تحت تاثيرش هستند و همه وجودشان را تسليم شيطان کرده‌اند، حرفش را بزند.
وي با منتفي دانستن اينکه شيطان بتواند در قالب يک عتيقه فروش و يا يک جوان خوش‌چهره مجسم شود، ابراز داشت: اين توهماتي است که نسبت به برخي گرايش‌هاي مسيحي و يهودي بوده و تحريفاتي که در آنجا وارد شده است که متاسفانه به شکل‌هاي مختلفي در جامعه ما ترويج مي‌شود


 

نظرات کاربران
 
نام و نام خانوادگی :  
ایمیل :
نظر :  

 

©2011 KhabarCinema. All Rights Reserved
عضویت در سایت
ارتباط با سایت
درباره سایت
ورود کاربر
جست و جو
گفت و گو
گزارش
کافه ستاره
آنونس
تیزر
تلویزیون
گالری عکس
یادداشت
دکه
فروشگاه
صفحه اصلی
سینمای ایران
سینمای جهان
تلویزیون
تئاتر
موسیقی
تخته سیاه
نوستالژی
تورفرهنگی
پیوندها
فروشگاه
وبلاگ